Per què hem d’explicar contes? La Sílvia Ricart ens va donar un munt de raons: transmet valors, eriqueix el vocabulari, afavoreix l’escolta (molt important en el actual context!), ens pemet descobrir nous móns, fomenta la creativitat, enforteix el vincle entre el que l’explica i qui l’escolta…

I com ho hem de fer? La Sílvia ens va compartir un munt de consells i secrets per fer-ho amb èxit. I ens ha donat permís perquè us els compartim! Primer de tot, imaginació al poder! Hem de crear formes personals, que sorprenguin els nens i nenes. Ens va donar uns quants exemples de com començar i acabar els contes:

Fòrmules d’inici:

  • Fa molt de temps, quan les oques tenien dents…
  • Heu de creure i pensar, i pensar i creure…
  • Temps era temps quan els animals parlaven i les persones callaven…
  • D’històries us contaré un grapat, algunes seran mentides i d’altres seran veritat…

Fòrmules de final:

  • I això és tan veritat com que el conte s’ha acabat.
  • … i el que no ho vulgui creure, que ho vagi a veure.
  • … i conté contat, per la xemeneia s’ha escapat.
  • … aquest conte s’ha acabat, qui no s’aixequi té el cul foradat.
  • … el conte s’ha acabat, toqueu-vos el nas si us ha agradat.

I també ens va revelar els ingredients d’un bon conte:

  • Tendresa
  • Humor
  • Final feliç

Recursos per enganxar la nostra audiència:

  • Exageració: era un gegant tan gran, tan gran, que feia un 184 de peu.
  • Gesticulació: acompanyem les paraules de moviments de mans, boca, ulls…
  • Projecció de la veu
  • Repetició i interacció
  • Rimes o rodolins
  • Endevinalles
  • Onomatopeies: toc, toc, toc…
  • Frases fetes
  • Veus
  • Cançons
  • Comparacions
  • I no oblidem el ritme!

I ens va explicar els tipus de contes:

  • Amb valors
  • Repetitius
  • Encadenats
  • Terapèutics
  • Amb un objectiu
  • Els que responen perquès
  • Els que tenen l’estrctura inici-crisi-solució
  1. Un exemple de conte amb valors:

2. Un exemple de conte repetitiu:

3. I un exemple de conte encadenat:
Mentre ens explicava tot això, els nens van fer unes meravelloses titelles i tarjetes de personatges. I després, nens, nenes, mares i pares vam fer servir aquestes titelles i tarjetes per explicar contes reinterpretats i inventats. La Sílvia ens va recomenar no limitar-nos a explicar contes tradicionals, moltes vegades plagats de reis i princeses i “molt castigadors”. Avui en dia hi ha contes meravellosos amb il·lustracions delicioses. I, si més no, sempre podem canviar els finals dels contes que no ens acabin de convèncer.

Per últim ens va recordar que els contes són tant per infants com per adults i als més grans es va recomenar les lectures de Contes per a nens i nenes políticament correctes, de James Finn Garner, i Contes infantils contra tot pronòstic, d’Empar Moliner.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email