El taller “Ni prínceps blaus ni princeses promeses” convoca més de 20 famílies per reflexionar sobre coeducació
L’activitat estava emmarcada en els actes del Dia Internacional de la Dona i va tenir un gran èxit de convocatòria, especialment entre les mares del centre. La formadora de la cooperativa Candela, Selene Garcia, va guiar el taller que va ser molt participatiu i va generar moments de debats profunds entre els assistents. A través de dinàmiques de treball en grup es va animar les famílies a respondre preguntes com per què ens importa tant saber el sexe d’un bebè abans de néixer o què ens fa tenir una identitat de gènere concreta.
També es va visionar el videoclip The light de HollySiz i es va parlar dels rols de cadascú en la història que hi apareix.
Aquesta proposta va portar a reflexions com ara que la masculinitat és fràgil i hi ha una gran penalització social si en surts tal com explicava un dels pocs pares assistents.
Algunes de les conclusions del taller van ser que aprenem el gènere constantment, que la masculinitat i la feminitat estan condicionades des del minut zero i en tot moment. També va ser interessant adonar-nos que la ciència no és inqüestionable perquè, en el fons, és un producte cultural i, per tant, no exempta de biaixos. A més a més, cal tenir en compte que tota evolució científica es fa a força de qüestionar l’establert fins al moment.
Per altra banda, es van donar consells com ara que cal acompanyar les criatures perquè tinguin les eines suficients per encarar certes situacions difícils que es poden trobar per culpa de la pressió del patriarcat. I que cal donar referents variats per sortir de la norma i perquè puguin viure amb més llibertat. Si tenim adults a l’entorn que representen la diversitat d’identitats i afectes, no automatitzarem certes coses.
Per fer això, Garcia recomanava treballar-nos com adults les expectatives de gènere. És a dir, què esperem de cada criatura si és noi o noia. Per fer-ho, és necessari revisar tot allò que ens ha portat fins on som, tot l’aprenentatge rebut sobre gènere i sexualitat i com afecta això en el nostre rol d’acompanyants.
Cal un canvi de valors global, treballar en comunitat (escola i famílies) per poder pal·liar la pressió social, aprofitar qualsevol moment que les criatures facin preguntes per treure i donar informació i, sobretot, no educar en l’obediència sinó en l’esperit crític.
A la web de la Cooperativa Candela trobareu molts recursos útils.
Cooperativa Candela vindran el mes de maig a fer tallers contra l’assetjament escolar a les classes de 4t i 5è.