Per què un apartat sobre coeducació a l’AFI i què entenem per coeducació?

Aquesta és la secció de coeducació de l’AFI de la nostra escola:

Una iniciativa que té l’objectiu de fomentar una educació que desafiï els estereotips de gènere i contribueixi a construir una igualtat real d’oportunitats entre nens i nenes, facilitant el lliure desenvolupament de la canalla i eliminant qualsevol forma de discriminació basada en la l’expressió o identitat de gènere, sexe o sexualitat.

Amb la creació d’aquesta secció del web volem oferir un espai dedicat a compartir recursos, activitats i informació dinàmica que contribueixi a la construcció d’una educació equitativa. Aquesta plataforma ens permetrà difondre temes d’igualtat que són d’interès per a les famílies i proporcionar eines per al desenvolupament de valors fonamentals com la diversitat i la inclusió.

Us convidem a explorar aquesta secció. Esperem que els recursos que hi trobeu us semblin interessants i us animem a compartir propostes amb nosaltres.

Des de la comissió cada mes anirem afegint alguna proposta de material per tenir en compte a casa, a l’escola, al carrer…

Què entenem per coeducació?

A l’AFI, entenem la coeducació com una manera de fer i d’entendre el món que busca la igualtat real d’oportunitats entre tots els membres de la nostra comunitat educativa, independentment de la seva identitat de gènere o sexe. La coeducació implica qüestionar i superar els estereotips tradicionals de gènere, promovent una educació que reconeix les diversitats i fomenta el respecte mutu entre totes les persones.

A través de la coeducació, aspirem a crear un entorn d’aprenentatge inclusiu, on cada nen i nena pugui desenvolupar-se plenament sense restriccions imposades per rols de gènere preestablerts. Aquest enfocament educa l’alumnat en la valoració de la igualtat, el respecte, i la cooperació, contribuint a la formació d’individus conscients i compromesos amb la construcció d’una societat més justa i igualitària.

La nostra comprensió de la coeducació també implica la promoció de la consciència crítica sobre les qüestions de gènere i la participació activa en la creació d’espais i oportunitats que afavoreixin la igualtat d’oportunitats i el respecte mutu. A través d’aquesta secció del web, volem compartir aquesta visió amb tota la comunitat educativa i proporcionar recursos i activitats que contribueixin a la construcció d’una educació basada en la igualtat i la diversitat.

Us heu preguntat mai com determina la mirada de l’entorn la construcció de la nostra identitat? L’experiment “una mente en pañales”, ens parla de la força de la socialització diferencial de gènere, és a dir, com tractem la canalla diferent en funció del gènere (nen o nena) que creiem que té.

Vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=gGhwwp-mA4s

Com acompanyar la descoberta del gènere de la nostra canalla?

Des de ben petites aprenem que hi ha dos grans calaixos: coses de nenes i coses de nens. Maneres de vestir, de comportar-se, de parlar…I això limita el desenvolupament de la canalla. Per facilitar que nens i nenes es puguin desenvolupar el més lliurement possible us recomanem petites  coses que podeu fer a casa:

– Poseu atenció en com a casa es reprodueixen els rols: qui fa les compres, qui s’ocupa de la neteja, qui cuina, qui té en compte què han de portar a l’escola a l’endemà, etc. En cas que veiem que hi ha alguna persona de la parella que assumeix moltes més tasques, replantegeu-vos l’organització. Som un referent on emmirallar-se!

– Fixeu-vos si al vostre entorn hi ha models d’homes i dones diverses, si hi ha homes femenins i dones masculines o si hi ha persones i relacions lgtbiq+. És important ampliar els tipus de referents. Si no en teniu, us podeu recolzar amb contes, pel·lis i altres recursos!

– No doneu per fet la manera en què s’han de vestir o dur els cabells les criatures. Doneu totes les opcions possibles!

– I, per últim, no us obsessioneu! A vegades, ens preocupa molt que la canalla acabi reproduint rols molt rígids, i que les nenes siguin molt feminines i els nens molt masculins. No es tracta d’imposar res a ningú, sinó d’ampliar les possibilitats de fer i ser.

Us deixem unes quantes recomanacions per ajudar-vos a parlar i visibilizar, a casa, maneres diverses de ser nenes i nens!

4 petites decisions és un petit vídeo que ens parla de tot el que hem assenyalat més amunt. https://www.youtube.com/watch?v=0nn9_oL1fUc

Cua de sirena d’Alba Barber, Sara Carro i Joan Turu, un conte que ens explica que, a vegades, no decidir, també és decidir!

Sirenes de Jessica Love és un conte que no jutja ni condemna, que respecta el desig de cada un de ser el que somia i tria, sense estigmatitzar.

El casament també de Jessica Love ens parla d’un casament entre dues noies i sobre la imaginació de les dues criatures protagonistes!

Daniela la pirata de Susana Isern Gómez. Ens explica la història de la Daniela, una nena que somia ser pirata del Caiman Negre, però sembla que aquests pirates són una mica masclistes. El capità Orellatallada posarà unes proves molt difícils a la Daniela. Aconseguirà ser pirata del Caiman Negre?

El quim i les barbies de Pija Lindenbaum és un llibre sobre les coses a què han de jugar els nens i les nenes i sobre com tots i tots guanyem si ens permeten obrir les nostres ments.

Parlem del cos i la sexualitat a casa

Per tenir una vida sexoafectiva sana i lliure, és important conèixer el propi cos. Totes les criatures tenen molt clar perquè serveix el nas o com funcionen les cames, però, sovint, per vergonya o per no saber com abordar-ho, no els parlem d’altres parts del cos igual d’importants. Conèixer la seva anatomia i com tenir-ne cura, permet als infants poder posar límits, detectar situacions que no els agraden i encaminar-se cap a l’adolescència sense tabús i aprenent a llegir les sensacions i necessitats del propi cos per així tenir una vida sexual plaent.

Per ajudar-vos a tenir converses que a vegades ens incomoden sobre genitals, sexualitat o reproducció, us recomanem quatre contes:

Cómo se hace una criatura llibre de Cory Silverberg i Fiona Smith, és un llibre que ens permet parlar amb la canalla sobre com es fan les criatures. S’adapta als nivells moments vitals amb informació més o menys explícita. Al final del llibre hi trobareu una guia pedagògica perquè us acompanyi en la lectura d’aquest fantàstic llibre amb la vostra canalla.

“Es diu vulva” i “Es diu penis” Llibres d’Anna Salvia Ribera i Cristina Torrón (Menstruita) on es parla de manera planera i natural dels genitals, com funcionen, com s’han de netejar i per a què serveixen. A partir de 4 anys.

“Pessigolles” Llibre d’Alba Barbé i Sara Carro. Aborda i promou una lliure recerca i experimentació amb el cos i amplia l’imaginari entorn de la sexualitat de les criatures.